Ortodontik Tedavi Nedir?

Ortodontik Tedavi Nedir?

Ortodonti, dişlerdeki çapraşıklıkları, çene kemiklerinin konumunu inceleyen ve bunlarla ilgili sorunları tespit ve tedavi eden diş hekimliği dalıdır. Bu sistemdeki bozuklukların tedavisi de ortodontik tedavi olarak adlandırılır. Diş teli tedavisi olarak da bilinen ortodontik tedavi, dişlerin uygun pozisyonlarda konumlanmasını ve estetik bir görünüm kazanılmasını sağlar. Ortodontik tedavi; ağız ve diş sağlığını korumak için diş ve çene düzensizliklerini ortadan kaldırmak için yapılır. Sadece çocuklarda uygulanabilen bir tedavi olduğu düşünülmesine rağmen, her yaştan hastaya uygulanabilmektedir.

Ortodontik tedavi hangi durumlarda uygulanabilir?

Ortodontik problemler birçok farklı neden bağlı olarak gelişebilir. Genetik etkenlere bağlı olarak oluşabileceği gibi, alışkanlıklar sebebi ile zamanla da ortaya çıkabilir. Süt dişlerinin erken kaybedilmesi, ağızdan nefes alma alışkanlığı, parmak emme, yalancı emzik kullanımı ortodontik problem oluşturan alışkanlıklardan bazılarıdır. Hastaların ortodontik tedaviye ihtiyacı olup olmadığına diş hekimliğinin bu alanında uzmanlaşmış ortodontistler tarafından karar verilir. Ortodontik tedavi gerektiren durumları şu şekilde sıralayabiliriz:
Dişler yanlış konumlanmış, dişlerde çapraşıklık oluşmuşsa,
Çene konumlarının aşırı önde ya da arkada olduğu durumlarda,
Dişler kapatıldığında alt ve üst dişler birbiri ile temas etmiyorsa,
Yanak ya da dudak ısırma alışkanlığı varsa,
Dişler önde konumlanmışsa,
Yüz görünümü estetik değilse.

Ortodontik tedavi uygulaması şart mıdır?

Ortodontik tedaviler estetik amaçlı yapılsa da ağız ve diş sağlığını sağlamak ve düzgün fonksiyon için de uygulanması gereken tedavilerdir. Çene ekleminde oluşabilecek problemler, çiğneme işlevinin yanlış olması sonucu ortaya çıkabilecek sindirim sistemi problemleri, oluşabilecek diş eti problemleri, konuşma bozukluğu gibi istenmeyen durumlar ortodontik tedavi ile ortadan kaldırılabilir.

Ortodontik tedavi yöntemleri nelerdir?

Ortodontik tedavide uygulanacak olan yöntem, ortodontik problemin ne olduğuna göre hastanın beklentileri doğrultusunda ortodontist tarafından belirlenir. Hastaların estetik beklentilerine göre ve ortodontik problemin şiddetine göre uygulanabilecek ortodontik tedavi yöntemleri şunlardır:
Metal braketler
Porselen (şeffaf) braketler
Şeffaf plaklar
Lingual ortodonti (Görünmez teller)

Ortodontik tedavi sürecinde ağrı olur mu?

Ortodontik tedavi başlangıcında braketler ve teller dişe yapıştırılırken herhangi bir ağrı söz konusu değildir. Braketler uygulandıktan sonraki ilk bir hafta dişlerin hareket etmeye başlamasına bağlı olarak ağrı olabilir. Alışma dönemi tamamlandıktan sonra herhangi bir ağrı görülmez.