Kanal Tedavisi (Endodonti)

Kanal tedavisi, çürük ya da enfekte olan dişin pulpasının ve sinirinin alınarak, boşalan bölgenin temizlenerek doldurulmasına denir. Kök kanalı, her dişin merkezinde yer alan boşluğa verilen isimdir. Kök kanalının içinde, dişin beslenmesinde önemli rol oynayan kan damarları ve sinirlerle dolu pulpa yer almaktadır.

Kanal tedavisi ağrılı bir işlem midir?

Kanal tedavisi lokal anestezi altında yapıldığı için, ağrılı bir işlem değildir.

Kanal tedavisi hangi durumlarda gereklidir?

Dişin pulpasına kadar ilerlemiş derin çürüklerin varlığında
Darbelere bağlı olarak diş canlılığını kaybetmişse
Protetik nedenler
Dişte çok fazla aşınma olduğu durumlarda
Kanal tedavisi ne kadar sürer?

Kanal tedavisi dişteki mevcut hasara göre tek ya da iki seansta gerçekleştirilir. Çok şiddetli enfeksiyon varlığında üç seansa kadar uzayabilir.

Kök kanallarının ve çevresindeki kemik dokusunun durumunu görmek için röntgen çekilerek tedaviye başlanır. Dişin olduğu bölgeye lokal anestezi yapılır. Uyuşma sağlandıktan sonra, pulpaya ulaşabilmek için dişte delik açılır. Dişin çevresinin kuru kalması için tükürük ulaşmayacak şekilde izole edildikten sonra, bakterilerle birlikte pulpa, sinir dokusu ve enfeksiyon döküntüleri dişten uzaklaştırılır. Temizleme işleminin doğru olarak yapılabilmesi için, törpüye benzeyen kök kanalına uygun boyutta küçük aletlerle kök kanalları genişletilir. Bu işlem esnasında, dişin sinirleri alındığı için hasta ağrı hissetmez. Diş tamamen genişletilip temizlendikten sonra, sızdırmaz hale getirilmelidir. Dişte enfeksiyon varlığından şüpheleniliyorsa dişe özel bir ilaç konulup, geçici dolgu ile kapatılarak bir hafta beklenebilir. Diş tamamen temizlendikten sonra oluşan boşluğun doldurulması, yeni enfeksiyonları önlemek ve dişe dayanıklılık kazandırması açısından önemlidir. Kök kanalını doldurmak için biyolojik olarak uyumlui ince çubuklara benzeyen guta percha denilen bir malzeme kullanılır. Doldurulmadan önce kök kanalı kurutulur, kanalların uzunluğu özel aletlerle ölçülerek bu boydaki guta perchalarla tamamen doldurulur. Fazlası ısı yardımıyla kesilir. Guta perchaların arasındaki boşlukları doldurarak sızıntıyı önlemek için ek karışımlar kullanılır. Kök kanalını doldurdukta sonra, açılan delik kapatılır ve dişin hasarına bağlı olarak uygun restorasyon uygulanır., Kök kanallarının ve çevresindeki kemik dokusunun durumunu görmek için röntgen çekilerek tedaviye başlanır. Dişin olduğu bölgeye lokal anestezi yapılır. Uyuşma sağlandıktan sonra, pulpaya ulaşabilmek için dişte delik açılır. Dişin çevresinin kuru kalması için tükürük ulaşmayacak şekilde izole edildikten sonra, bakterilerle birlikte pulpa, sinir dokusu ve enfeksiyon döküntüleri dişten uzaklaştırılır. Temizleme işleminin doğru olarak yapılabilmesi için, törpüye benzeyen kök kanalına uygun boyutta küçük aletlerle kök kanalları genişletilir. Bu işlem esnasında, dişin sinirleri alındığı için hasta ağrı hissetmez. Diş tamamen genişletilip temizlendikten sonra, sızdırmaz hale getirilmelidir. Dişte enfeksiyon varlığından şüpheleniliyorsa dişe özel bir ilaç konulup, geçici dolgu ile kapatılarak bir hafta beklenebilir. Diş tamamen temizlendikten sonra oluşan boşluğun doldurulması, yeni enfeksiyonları önlemek ve dişe dayanıklılık kazandırması açısından önemlidir. Kök kanalını doldurmak için biyolojik olarak uyumlui ince çubuklara benzeyen guta percha denilen bir malzeme kullanılır. Doldurulmadan önce kök kanalı kurutulur, kanalların uzunluğu özel aletlerle ölçülerek bu boydaki guta perchalarla tamamen doldurulur. Fazlası ısı yardımıyla kesilir. Guta perchaların arasındaki boşlukları doldurarak sızıntıyı önlemek için ek karışımlar kullanılır. Kök kanalını doldurdukta sonra, açılan delik kapatılır ve dişin hasarına bağlı olarak uygun restorasyon uygulanır.

Tedavi tamamlandıktan sonraki ilk birkaç saat bir şeyler yenilip içilmemelidir. Tedaviden sonraki ilk birkaç gün hassasiyet olabileceğinden sıcak ve soğuk gıdalardan kaçınılmalıdır. Tedavi tek seansta bitmezse, bir sonraki seansa kadar ilgili diş kullanılmamalıdır, Tedavi tamamlandıktan sonraki ilk birkaç saat bir şeyler yenilip içilmemelidir. Tedaviden sonraki ilk birkaç gün hassasiyet olabileceğinden sıcak ve soğuk gıdalardan kaçınılmalıdır. Tedavi tek seansta bitmezse, bir sonraki seansa kadar ilgili diş kullanılmamalıdır

Doğru yapılmış kanal tedavilerinden sonra dişlerin renk değişimi ya hiç olmaz ya da sorun oluşturmayacak kadar az olur. Fakat hatalı kanal tedavili dişlerde renk değişimi olabilir. Kanal tedavisi nedeniyle renk değişimi görülen dişler, tek diş beyazlatma ile estetik olarak beklenilen duruma getirilebilir, Doğru yapılmış kanal tedavilerinden sonra dişlerin renk değişimi ya hiç olmaz ya da sorun oluşturmayacak kadar az olur. Fakat hatalı kanal tedavili dişlerde renk değişimi olabilir. Kanal tedavisi nedeniyle renk değişimi görülen dişler, tek diş beyazlatma ile estetik olarak beklenilen duruma getirilebilir

Tek dişe beyazlatma yapılırken, ilk olarak renkleşen dişin dolgusu açılır ve dişin içine beyazlatma maddesi konularak geçici dolgu ile kapatılır. Bu işlemden sonra hastaya 3-5 gün kadar sonraya tekrar randevu verilerek dişteki beyazlatmanın etkisi gözlemlenir. Eğer yeterli değilse, konulan etken madde çıkarılarak yenisi konulur ve yeterli beyazlığa ulaşana kadar bu şekilde devam edilir., Tek dişe beyazlatma yapılırken, ilk olarak renkleşen dişin dolgusu açılır ve dişin içine beyazlatma maddesi konularak geçici dolgu ile kapatılır. Bu işlemden sonra hastaya 3-5 gün kadar sonraya tekrar randevu verilerek dişteki beyazlatmanın etkisi gözlemlenir. Eğer yeterli değilse, konulan etken madde çıkarılarak yenisi konulur ve yeterli beyazlığa ulaşana kadar bu şekilde devam edilir.